De visie op mobiliteit

en parkeren in beeld

De visie geeft richting voor de komende 20 jaar

De visie Goed en Veilig op weg laat zien waar de gemeente Gooise Meren op het gebied van mobiliteit en parkeren de komende 20 jaar op inzet; welke stappen zijn nodig als het gaat om innovaties voor duurzame mobiliteit, hoe zorgen we ervoor dat de openbare ruimte veilig en leefbaar blijft, dat bereikbaarheid optimaal geregeld is en hoe zorgen we voor een modern en dynamisch parkeerbeleid, dat past bij de lokale behoeften. Op al deze vragen geeft de Mobiliteitsvisie antwoord.

U vindt alle documenten die ter besluitvorming voor liggen op de bestuurlijke website.

De ambities

Een veilige en leefbare omgeving

Om te komen tot een veilige en leefbare omgeving is een goede infrastructuur van belang, maar zeker zo belangrijk is bewustwording van het eigen (verkeers)gedrag door educatie, confrontatie en handhaving. Ook het aanpakken van stank- en geluidoverlast door verkeer vergroot de leefbaarheid.

Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit wordt versterkt door bijvoorbeeld het (elektrisch)fietsgebruik onder medewerkers van bij bedrijven te stimuleren, meer voorzieningen te treffen om elektrische auto’s op te laden en het plaatsingsproces van laadpalen te versnellen.

Goede bereikbaarheid en aantrekkelijke fietsroutes

Bereikbaarheid wordt vergroot door te zorgen voor betere doorstroming voor auto’s op hoofdwegen en minder verkeer in woongebieden. Daarbij hoort ook het creëren van autoluwe zones in bijvoorbeeld Naarden en Muiden. Fietsverkeer wordt gestimuleerd door te zorgen voor betere doorstroming op fietspaden en de aanleg van een fietsroutenetwerk in samenwerking met onze buurgemeenten. Ook goed collectief (openbaar) vervoer blijft een noodzaak en het goed bereikbaar zijn van deze voorzieningen.

In Gooise Meren kan iedereen zich goed en veilig kan verplaatsen

Het stimuleren van andere vormen van vervoer voor mensen die zich slecht of niet zelfstandig kunnen verplaatsen.

Een modern en dynamisch parkeerbeleid

Het parkeersysteem moet moderner en dynamischer om in te kunnen spelen op lokale behoeften. Een andere vorm van parkeerregulering leidt tot minder parkeeroverlast en vergroot de leefbaarheid. Ook zijn er uitdagingen om autoverkeer naar de juiste parkeerplaatsen te verwijzen zodat er minder overlast is voor de (woon)omgeving. In specifieke gebieden kan autobezit worden ontmoedigd door een lagere parkeernorm toe te passen.